14. juli 2007:

Vi startade (09:15) under högtidliga former. Min bror Per-Olof och Ingeborg Andersson spelade "Off they go" när vi startade vår resa i Ystad. Färden upp till Nöbbelöv har gått bra, trots mycket livlig trafik på V19. Vägrenen är smal på långa sträckor och vi fick vara vaksamma på trafiken. Efter 3,5 timmars färd nådde vi Nöbbelöv, där ett gäng supportrar mötte oss. Rast och fika innan avfärd längs lugnare vägar till Älmhult.
I Hanaskog lossnade en skruv på Brians cykel och det blev en reparationspaus. Från Hanaskog cyklade vi på en nyanlagd cykelväg (gamla järnvägsbanken) upp till Broby. Från Broby fortsatte färden längs skyltad cykelled till Älmhult.
Vi var framme i Älmhult c:a 18:30 och till vandrarhemmet bredvid sjön Möckeln.
Vädret var bra för cykeltur. Sol och halvmulet hela resan upp. När vi kom fram till Älmhult började det regna lite.
Dagens etapp 150 km avverkades på 7,5 tim och med snitthasighet 20 km/h.

15. juli 2007:

Vi har idag cyklat på mindre vägar väster om Väg 23. Färden har gått via orterna Liatorp och Vislanda upp till Alvesta. Efter Alvesta mot Moheda och Berg. Från Berg fortsatte vi snett upp mot Vetlanda förbi orterna Fröderyd och Myresjö. Vidare väster om Vetlanda till väg 32 mot Eksjö.
Vår cykling under dagen har varit ansträngande och tung, eftersom det har varit mycket kuperat och backigt. Cykelvägen har varit belagd vilket underlättat lite. Någon backe orkade vi inte cykla uppför utan fick hoppa av och gå.
De cremefärgade däcken från Gamla Stans Cykel har rullat lätt och underlättat cyklingen.
Det har varit uppehåll under dagen, men blåsigt, vilket gett oss motvind och medvind.
Dagens sträcka 170 km har avverkats på 8 tim 28 min och en snitthastighet 20 km/h. Maxhastigheten var vid något tillfälle 50,1 km/h

16. juli 2007:

Idag har vi cyklat på väg 32 och 50 till slutmålet Askersund. I likhet med gårdagen har det varit kuperat och kortare sträckor med flacka vägar. Det är ganska trångt på vägarna för cyklister och speciellt slutet på väg 50 strax före Askersund. Trafiken är livlig och många bilister tar inte hänsyn till oss cyklister. Vi har också reflekterat över att bilisterna kör med hög hastighet.
Lars-Erik har haft en formsvacka idag och det har varit tungt att cykla. Han hade var lite öm i baken igår men det kändes bättre idag. Ironiskt nog på grund av ett sadelskydd han använde.
Brian har haft en bättre dag och tycker att cyklingen idag har varit relativt lättsam. Enligt Lars-Erik beroende på att han dopade sig med en kanelbulle före start.
Båda har känt av sadeln och är lite ömma i rumpan ikväll.
Etappen idag blev 154 km och tiden i sadeln 7 timmar 32 min. Snitthastighet 20.65 km/h och fartrekordet tangerades idag. Vi får passa oss för fortkörning vid 30-skylt.

17. juli 2007:

Dagens etapp har vi cyklat på väg 50 upp till E20, för att sedan fortsätta till vänster om E20 och Örebro. Vi korsade E18 och fortsatte till vänster om väg 60 och norr om Kil svängde vi norr ut på väg 60 till dagens mål Grängesberg. De sista 4 milen klättrade vägen uppåt hela tiden och det kändes segt innan vi nådde målet. I slutet regnade det på oss.
Våra veterancyklar håller bra och visar att gammal kvalitet är bäst.
Vi återkommer till trafiken idag igen. Mängder av bilar och lastbilar, som kör med hög hastighet och lämnar dåligt med utrymme till oss cyklister.
Hittills har allt känts bra och vi mår utmärkt. På morgonen - känner man sig lite begagnad, enligt Brian. Lite stel i kroppen innan den mjuknar till före starten.
Dagens etapp blev 164 km och snitthastigheten 19,8 km/h. Tiden i sadeln blev 8 tim 31 min.

18. juli 2007:

Det var lättare att cykla idag. Vi har haft medvind mestadels och fått lite hjälp att komma uppför backarna längs vägarna idag. Tyvärr har vi haft det regnigt hela turen och det var som först på slutet som vi hade uppehåll. Vi valde att cykla öster om väg 60 genom orterna Stora Tuna, Vika och kom ut på väg 80 1,5 mil öster om Hofors. Turen fortsatte längs väg 80 till dagens slutmål Sandviken. Dagens rutt har delvis gått på grusvägar, men det har varit en lätt färd ändå. Schwabledäcken och det faktum att våra cyklar är gjorda för grusvägar, gör att vi haft en lätt tur.
Medvinden har hjälpt oss i motluten och vi har haft en vilsam cykeltur. Kroppen har fått en viss återhämtning även om cyklat 15 mil.
Att cykla på svenska vägar är inte lätt alla gånger, eftersom vägarna ofta inte är anpassade för cyklister.
Dagens tur blev 152 km och vår medelhastighet 21,02 km/h. Vi har satt hastighetsrekord med 55 km/h i backarna under dagens tur.

19. juli 2007:

Vi började dagens tur på väg 80 till Gävle. I Gävle förspillde vi 30 min för att hitta ut till vår planerade tur. Femton km norr om Gävle vek vi in på cykelspåret Ostkustspåret. Vi följde sedan spåret till slutmålet för dagen Njutånger. Till en början hade vi en ganska lätt cykling. När vi nått hälften av turen, fick vi motvind och cyklade på långa och sega motlut. När vi kom i mål kände vi oss lite trötta och tyckte det var skönt att få vila.
Vi har sett få människor under vår cykling och mött endast en handfull av cyklister.
Idag har vi nått halva vägen och har sex dagar cykling till Haparanda.
Turen idag blev 173 km lång och vi tillbringade 9 tim i sadeln. Vår medelhastighet har varit 19 km/h.

20. juli 2007:

Vi startade 8:20 idag i vetskap om att vi hade en lång tur framför oss idag. För andra dagen i rad i har vi haft mestadels motvind och en ganska tung cykling. Det har varit backigt och vi har ofta fått kliva av cykeln för att gå. Cirka 30 km före Härnösand mötte vi i ett motlut, 15 km långt. Vi har följt cykelspåret som vi började på igår hela dagen. 21:00 nådde vi vandrarhemmet "MittiHärnösand" där vi skall sova inatt. Det skall bli skönt med en god natts vila före morgondagens etapp.
Idag har vi totalt cyklat 116 mil och vi har kommit halvvägs på vår tur till Haparanda.
Dagens distans blev 197,5 km och vi har cyklat 10 tim 40 min. Medelhastigheten har varit 18,8 km/h.

21. juli 2007:

Vi startade tidigt 08:05 idag. Dagens tur liknade gårdagens med samma kuperade vägar och långa, sega backar. I Örnsköldsvik fick vi en extratur, 15 km, i fel riktning och fick vända tillbaka. Orsaken till extraturen var en skylt som något roat sig med att ändra.
Dagens tur har varit ganska tung, men inte som gårdagens tur, enligt Lars-Erik. Han fortsätter - Det är troligen dagsformen som avgör hur man känner sig.
Vi tycker att cykelleden är dåligt utmärkt ibland och vi har missat, speciellt i städerna.
Dagens tur blev 207,5 km (15 km felkörning inräknad) och tog 11 timmar att cykla. Dagens medelhastighet var 19 km/h och maxhastigheten blev 52 km/h.

22. juli 2007:

Vägarna idag har varit flacka och turen har gått lätt att cykla. Lite vila för våra trötta kroppar efter gårdagens hårda etapp. Det har varit en del grusvägar idag och vi har fått sett upp för tjälskott. Brian hade ett tänkespråk för detta: -"Svenska vägar har bra standard om man jämför med afrikanska vägar. Vindarna har gynnat oss idag och gett oss lite hjälp. Temperaturen har varit 24 grader och en molnfri himmel. Cykelspåret har idag följt E4 på båda sidor.
Våra kroppar kändes slitna idag och dagens lätta etapp gav oss lite återhämtning.
Brian hade en önskan före turen att få se en älg och det har han fått sett idag.
När vi nådde slutmålet var alla matställen stängda och vår middag bestod av: Varmkorv, fil och flingor.
Turens längd idag blev 158,5 km och tiden 8 tim 9 min. Medelhastigheten blev 19,8 km/h.

23. juli 2007:

Idag har vi haft en lätt cykling och återfått lite kraft. Vägarna har varit flacka, men det har varit en hel del grusvägar.
Vår första service och reparation inträffade idag. Lars-Erik fick punktering och det var slangen som spruckit. Han tänkte bytt den innan avfärd och det straffade sig nu. Vi passade på att göra lite service på våra cyklar. Sträckning och smörjning av kedjor för att säkerställa en fortsatt problemfri cykling.
Turen idag har följt cykelspåret, förutom en genväg söder om Skellefteå.
Dagens tur blev 112.5 km och vi satt i sadeln 5 tim 38 min. Vår medelhastighet var 19,8 km/h.

24. juli 2007:

När vi kom till Luleå idag mötte Norrländska Socialdemokraten oss och gjorde en intervju om vår cykling genom Sverige. Den publiceras 24/7.
Dagens tur har följt E4 och delvis har vi cyklat på E4 också. Vägarna har varit flacka och vi har fått återhämta oss ett steg till inför slutetappen. Trafiken är lite lugnare här uppe i norr och det har känts säkrare att cykla på större vägar. Vi startade 08:35 och har cyklat 138 km på tiden 6 tim 50 min. Medelhastigheten har varit 20,4 km/h idag.
Vi har idag fått bevis för att gamla cyklar kan mäta sig med nya tioväxlade cyklar. Brian kunde passera en cyklist i en uppförsbacke och öka på avståndet mellan dem. Den cyklisten kastade förmodligen cykeln efteråt, kommenterade Lars-Erik.

25. juli 2007:

Vi startade sista etappen 07:30 i ett soligt och klart väder. Dagens rutt har följt E4 till Töre, där vi svängde in på mindre vägar bredvid Kalixälven till Kalix. På den vägen passerade vi ett monument över döda soldater från 1809-års krig mellan Sverige och Ryssland. Här mötte vi några personer som kände igen oss från artikeln i NSD. Från Kalix fortsatte vi lite norr om E4 och nådde Torneälven vid Kukkola. Här stannade vi en stund för att vila och titta på forsarna. Femton km kvar till slutmålet och vi cyklade med lätta pedaler till Haparanda.
193,7 mil har vi cyklat mellan Ystad och Haparanda. Dagens tur blev 159 km och tiden 8 tim. Medelhastigheten var 20,2 km/h.
Totalt har vår cykeltur gått bra utan några skador eller missöden. Vi mår bra och har njutit av vår cykeltur.