Dagbog på min tur till Kiruna

29/07/2012 22:41      Sammanfattning
Efter två genomförda minneslopp, är det dags för en sammanfattning och en jämförelse mellan våra två cyklingar.
Vägarna: På Kirunaturen körde vi färre kilometer på grusvägar än på Haparandaturen. Vi hade inte heller så många branta backar, och vi behövde inte hoppa av och leda cyklarna så ofta. Å andra sidan var några riktigt långa och sega backar.
Vi valde ofta större vägar den här gången än på Haparandacyklingen där vi följde det skyltade Ostkustspåret, som ofta ledde oss in på grusvägar genom glest befolkade trakter.
Trafiken: Vi tycker att bilisterna visade mer hänsyn på vår väg till Kiruna. Generellt lämnade bilisterna mer utrymme när de körde om, och skyltarna bak på cyklarna gjorde att många bilister saktade ner och körde sakta bakom oss , vinkade och gav "tummen upp" när de passerade. När vi stannade i byarna för att handla kom många spontant fram och ställde frågor.
Vädret: Årets cykling var regnigare och rejält kallare än Haparandaturen. Eftersom vi cyklade 6 dagar längre nu, kanske det inte regnade mer procentuellt, men betydligt häftigare. Likaså blev vi rejält genomblöta ett antal gånger nu, vilket vi inte blev på förra cyklingen.
Utmattning och trötthet: Någon dag kände man sig trött, det erkännes, men i det stora hela en lätt och behaglig tur, rent fysiskt. Att vi körde kortare dagsetapper än på Haparandaturen och kom tidigare fram till dagens mål innebar mer tid till återhämtning inför nästa dag.
Dagsetapper: Som nämnts, kortare sträckor innebar vilsammare cykling än Haparandaturens. Dagsetapperna kan dock med fördel ligga på ca 12 - 13 mil. De kortare sträckorna på vår tur - ca 7 mil innebar ibland alltför tidig ankomst till dagens etappmål.
Övernattningarna: Våra övernattningar var av skilda slag - stugor, vandrarhem, enkla rum, pensionat, B&B:s, gästgiverier och hotell, och därmed varierade kostnaden avsevärt - från 150 - 790 kr/person och natt, och några av de billigaste tillhörde faktiskt de bättre vad gäller sängkomfort och lugn.
På de flesta övernattningsställena fanns möjlighet att sätta cyklarna under tak om natten, men rent generellt är det ett försummat kapitel i cyklisternas U-land Sverige.

  
26/07/2012 18:37      Från Gällivare till Kiruna
26 juli
Efter att i lugn och ro ha avnjutit "segerns sötma" i form av en god whisky är jag nu ånyo beredd att kasta mig in i datorns och skrivandets värld.
Efter en god frukost med bl a den norrländska specialiteten lingondricka, beredda att kasta oss ut i den lappländska kylan, ringde en journalist från Norrbottenskuriren och ville bestämma träff för intervju och vederbörlig fotografering. Linslusar som vi är, kom vi överens om att höra av oss strax innan ankomsten till Kiruna.
Färden började bra med rejäl medvind, som sedan blev till sido- och motvind, men trots det blev det en lätt och behaglig cykling - med undantag av det lynniga vädret. Vi passerade odlingsgränsen en andra gång - hur nu det kan gå till!?
Strax innan Kiruna blev det så träff med journalisten med vederbörlig intervju och fotografering och vi blev lovade gratis tidningar om vi hämtade dem på lokalredaktionen. Denna visade sig dock vara stängd då artikeln publicerades på lördagen - ett smart löfte som man alltså inte behövde hålla.
När cykelresans slutmål nåddes, avslöjades obarmhärtigt varför Brian ofta cyklade fortare än jag. Han ville omedelbart köpa kläder då han inte hade annat än cykelutstyr med sig. Inte konstigt att hans packning var lätt som en fjäder, medan jag kånkade på nästan hela min personliga garderob!
Dagens distans blev 122,79 km och vi fräste fram med en medelhastighet av 20,3 km/h, vilket innebar ett sadelnötande på 6 h 9 min 6 sek. Dagens toppnotering blev 47,6 km/h.
Sammanlagt cyklade vi 202,2 mil och satt i sadeln 95 h 27 min, vilket innebar dagsetapper på i genomsnitt 11,23 mil och en medelhastighet av 21,18 km/h på hela turen.

  
25/07/2012 23:26      Från Vuollerim till Gällivare
25 juli
Turens näst sista dag började med en klarblå himmel, och dagen höll sig fin även om det senare bildades stackmoln och temperaturen skiftade. De första fyra milen mot Jokkmokk gick i huvudsak i västlig riktning med stigningar och rejäl motvind, en seg och hård etapp. När vi passerade Polcirkeln stannade vi naturligtvis till och fick en välförtjänt paus.
I Jokkmokk tog vi E45 norrut och med vinden från sidan blev den etappen en aning lindrigare. Här passerade vi de två största vattenkraftverken i Sverige, Harsprånget och Porjus. Efter Porjus vek vägen österut och de sista fyra milen for vi fram i rasande fart, nåja, så rasande som man kan fara fram på oväxlade cyklar.
Dagens cykling gick alltså i en båge (ungefär som ett C) och blev lite längre än den ursprungligen planerade, som till stora delar gick på grus. Men vi ville känna fast asfalt under våra gummiringar och tog gärna de extramil det innebar.
Gällivare nåddes efter 136,88 km och efter att ha suttit i Brooks-sadeln 6 h 30 min 45 sek. Detta innebar en medelhastighet på 21,88 km/h. Maxfarten nåddes i en enormt brant nedförsbacke och stannade på 50,2 km/h.
Dagens erfarenhet:
och motvind kan vara sämre än uppförsbackar och medvind.

  
24/07/2012 23:40      Från Älvsbyn till Vuollerim
24 juli
Solen sken när vi åt vår frukost, och termometern visade 32 grader ute! Tropisk temperatur,wow! Något vi verkligen behövde efter ett par rejält kyliga dagar! Nu visade det sig vara en överdrift, men det blev ändå en på många sätt varm och behaglig tur,med vissa undantag.
Undantagen var bromsarna som bet rejält så fort vi stannade, och ibland förföljde de oss även när vi forsade fram på våra "singlespeeds". Färden gick delvis på småvägar och efter ca tre mil blev det backig grusväg två mil framåt.
Vid Harads korsade vi Lule älv och här träffade jag också en skåning boendes i Hjelmsjö, Örkelljunga - samma plats där jag växt upp. Lite senare längs väg 97 fångades vår uppmärksamhet av en gammal Monark på en loppis. Här blev vi nästan världsberömda för vår bedrift och vederbörligen fotograferade och trakterade med kaffe och te.
Till vårt boende i Vuollerim anlände vi vid fyratiden efter att ha gnidit sadel i exakt 5 h 9 min 21 sek, dvs med en medelhastighet av 20,45 km/h.
Dagens distans blev 103,95 km och vi maxade 40,9 km/ h.
Dagens erfarenhet:
En broms biter sällan ensam. 

  
23/07/2012 23:56      Från Arvidsjaur till Älvsbyn
23 juli
Bodde kanon och billigt i natt på Vandrarhemmet Orren i centrala Arvidsjaur. Trots mina dåliga erfarenheter av regnställ, köpte jag ett nytt innan vi lämnade Arvidsjaur åt sitt öde. Den här gången blev det ett ställ som är testat efter alla konstens regler. Så började vår färd mot Älvsbyn i soligt, men kyligt, väder. Vinden var oss nådig, dvs mestadels medvind.
Många renar visade sig i dag och till och med en räv beskådade oss nyfiket. När vi kom till byn Vuotner vid Åbyälven, fick Brian syn på ett pantoffelland - dvs potatisland - vid ett hus.
Sagt och gjort, vi knackade på,  berättade vår historia för herrn i huset, Mauritz Renberg, som genast var med på noterna. Vi satte alltså, med assistans av Mauritz, våra fyra medhavda potatisar - köpta på ICA i Lycksele - i hans potatisland. Och så var "Pantoffelturen" högtidligt invigd. Bildbevis kommer senare. Mauritz visade sig vara en pratglad herre, som visade oss sin verkstad där han gjorde "kosor" - örhängen av trä.
Dagens tur blev, som nämnts, lätt och behaglig och vi svävade fram de 96,25 km med en medelhastighet av 22,33 km/h.
I sadeln tillbringade vi 4 h 22 min 59 sek. Maxfart blev 48,7 km/ h.
Dagens erfarenhet:
man kan bli svettig även i kyligt väder.

  
22/07/2012 22:18      Från Malå til Arvidsjaur
22 juli
Dagen började med regn och utsikterna såg inte lovande ut, men när vi äntrat våra bolda springare avtog skvalandet till ett lätt duggregn. Vinden var sydvästlig och hela sträckan gynnsamt platt utan några nämnvärda backar, varken uppförs- eller nerförs-. Däremot kallt som attan, ca 10 grader, så inte ens cyklingen kunde hålla oss varma.
Tre renar hade godheten korsa vår väg.
Dagens etapp innehöll 3 mil grusväg, men ganska lättcyklad sådan.
Turens kortaste etapp - 74,88 km/h - innebar att vi nådde Arvidsjaur redan vid halv två-tiden, och tillbringade en tid i sadeln på 3 h 43 min.
Medelhastigheten blev 20,4 km/h och högsta fart 33,7 km/h.
Dagens erfarenhet:
Brist på backar och vinden i ryggen är inte så tokigt.

  
21/07/2012 23:14      Från Lycksele till Malå
21 juli
Lämnade Lycksele vid 10-tiden och korsade Ume älv för vidare färd norrut mot Malå.
Motvinden blåste friskt men mitt hår är för kort för att rufsas till. Backarna lyste med sin närvaro, men trots dessa för cyklister negativa faktorer blev det en behaglig cykling. Undantag var dock en rejäl hagelstorm som piskade rejält och fick mig plaskvåt, för vilken gång i ordningen vet jag inte. Dock torkade kläderna snabbt av fartvinden - eller möjligtvis motvinden.
Stannade till och betraktade skådespelet vid Vormforsen i Vindelälven, den enda av de större älvarna som inte har några kraftverk. Men det skulle till mycket bråk och protester innan beslutet togs att skona denna pärla i svensk natur. Evert Taube lär ha hotat att säga upp sitt medborgarskap om man rörde älven.
I Kristineberg mötte vi en skara asiater - troligen thailändare - som något gangsterföretag i bärbranschen lockat hit med fagra löften om lättförtjänta pengar. De flesta tjänar dock så lite att de inte ens kan betala sin hemresa. Hur fan kan dessa kriminella gangsterföretag få hålla på som de gör år efter år utan att svenska myndigheter ingriper? OBEGRIPLIGT!!! Sverige - flathetens land!!!
Kom fram till Malå ca halv fyra efter en cykelritt på 93,71 km. På sadeln satt vi 4 h 51 min 36 sek och medelhastigheten blev 19,43 km/h. Dagens högsta speed blev 47,6 km/h - troligen inte i någon uppförsbacke.
Dagens erfarenhet:
En uppförsbacke är aldrig så brant, som den verkar på avstånd, men tillräckligt brant ändå.

  
20/07/2012 20:27      Från Åsele till Lycksele
20 juli
Förunderligt så goda frukostar man får i dag på de svenska hotellen och Åsele Wärdshus är inget undantag. Så med svällande bukar lämnade vi nämnda ställe vid 9-tiden och hastade in till byns ICA för att inhandla vår frugala lunchmat.
Åsele visade sig vara en underutvecklad by på cykelfronten, och ingen cykelaffär fanns där jag kunde köpa ett ersättningsdäck för mitt mycket slitna bakdäck. Framdäcket däremot är som nytt trots att de båda däcken sattes på samtidigt. Kan det vara för många "burnouts"?? Nåväl, med slitet bakdäck och nyvilade ben anträddes färden mot Lycksele.
Färden blev en gratis berg- och dalbanetur med uppförs- och nedförsbackarna någorlunda jämt fördelade. T o m vinden fördelade sig rättvist mellan med- och motvind - vad mer kan man begära?
De norrländska vägkanterna kantas av en härlig blandning av olika blommor och floderna och älvarna korsar färdvägen med jämna mellanrum.
Vid framkomsten till Lycksele vid tretiden letades en sportbutik upp, som mot en nätt liten summa pengar kunde förse mig med ett nytt däck. Däckbytet fick bli denna dags eftermiddagsnöje.
Dagens erfarenhet: Däck slits!
Distansen i dag blev måttliga 91,87 km, som fors fram med en medelhastighet av 20,96 km/h.
Brooks-sadeln avnjöts i exakt 4 h 29 min 20 sek, och någonstans på vägen kom vi upp i den svindlande hastigheten av 44,9 km/h

  
19/07/2012 01:48      Från Näsåker till Åsele
19 juli
Efter en kanonfrukost på Näsåkers Gästis startade cyklingen med en klarblå, molnfri himmel över oss.
En sugande stigning på 10 km i 1-3 sekundmeters motvind fick livsandarna att vakna. Vaknade till liv gjorde också Brians regnjacka och sandaler som valde att hoppa av cykeln, vilket Brian märkte efter 19 km. Sagt och gjort, han beslöt återvända till startpunkten och sedan vända och leta efter sin jacka och sina skor, medan jag cyklade till Junsele för inväntning.
Efter en och en halv timmes väntan återkom Brian med ett lyckligt leende på sina läppar, ej längre jacklös men fortfarande sandallös.
I Hälla fanns ett 50-tals café, som givetvis krävde ett besök. Vi satte oss på trottoarserveringen och kom i samspråk med många trevliga människor, vars nyfikenhet väckts av våra skyltar.
Efter att ha passerat gränsen till Lappland, mötte vi en inbiten och erfaren långfärdscyklist från Höganäs, Gert Göransson. Han hade varit på en liten cykeltripp till Dorotea och låg nu i Åsele.
Gert hade läst vår färdplanen och beslöt möta oss och göra oss sällskap sista milen till vårt mål för dagen, Åsele. Gerts blogg är: cykeltramp.blogspot.com.
Vi tillbringade en trevlig kväll tillsammans med cykelprat och middag.
Dagens erfarenhet:
Röda ben antar så småningom en mera brunaktig färgton.
Dagens etapp var en behaglig cykling på 99,96 km där vi tillbringade 5 h 1 min 58 sek i sadeln, fortfarande utan ömhet i baken.
Medelhastigheten kom upp i svindlande 20,25 km/h och dagens maxhastighet slutade på 40,9 km/h.

  
18/07/2012 20:22      Från Bispgården till Näsåker
18 juli
Tro det eller ej, men när vi slog upp korpgluggarna i morse sken solen från en klarblå himmel.
Efter en stadig frukost var det dags att lämna Älggårdsbergets Hotell & Konferens, ett prisvärt och bra boende med trevlig och tillmötesgående personal.
De första fem kilometrarna var hård uppförsbacke, men då vädret var fint och dagens distans kort blev det en behaglig cykling, trots bitvis rejäla uppförsbackar. Några fick vi - eller snarare jag - gå uppför.
Vi tog lunchrast på en otroligt vacker plats vid Ångermanälven.
Trots många raster var vi framme i Näsåker redan vid tretiden.
Dagens erfarenhet:
I shorts och solsken blir vita ben röda!
Onödigt vetande:
I Jämtland pratar man likadant som Åsa Jönsson i Sölvesborg.
Dagens distans blev endast 78,68 km. Då vi trampade i relativ maklig takt blev medelhastigheten måttliga 18,68 km/h.
I sadeln skred vi fram i sammanlagt 4 h 12 min 31 sek. Dagens maxhastighet blev 46,3 km/h.

  
17/07/2012 21:37      Från Ovansjö till Bispgården
17 juli
Efter en god natts sömn bestämde vi oss för att ta det lugnt och njuta av cykelfärden och landskapet, i synnerhet som vädret var bra och distansen enligt färdplanen endast ca 8 mil.
En motsträvig motvind och en enda lång stigning till Bräcke gjorde dock den delen av färden långt ifrån njutningsfull. På något konstigt vis stämde inte heller avståndet. Delsträckan till Bräcke var beräknad till 3 mil men blev i själva verket 4 mil. Kartan var från och med dagens etapp i en annan skala, vilket innebar att dagens beräknade ca 8 mil blev till 13,5 innan vi nådde Bispgården, dagens slutmål.
I dag har vi avverkat halva antalet dagar, men mer än halva sträckan, 112,3 mil.
Dagens erfarenhet:
Inte dumt att kolla kartans skala innan bedömning av avstånd.
Vi avverkade alltså 135,41km med en medelhastighet av 20,4 km/h och en maxfart på 46,7 km/h.
Sadelgnidandet varade i 6 h 45 min 46 sek.
Lite segare än tidigare, då nio dagars cykling känns i benen, men rumpan mår som en prins tack vare lilla Brooks-sadeln.
En välbehövlig paus blev det dock då en SAAB 9.5 saktade in och stannade för ett snack. Skylten bak på våra cyklar gjorde honom nyfiken, och Gantofta kände han ju till som hyllingebo.
Skylten bak är inte så dum.
Den har gjort människor nyfikna så vi har kommit i slang med en hel del. En del omkörande bilister tutar också och hejar. Kul!

  
16/07/2012 21:36      Från Ljusdal till Ovansjö
16 juli
Dagen började i Ljusdal med lätt regn.
Efter frukost tog vi itu med Brians nya hobby - att ersätta trasiga ekrar i bakhjulet. Tur att han har en Kärnan, cykeln med två ekerbrott i veckan!
Dagens etapp till Ovansjö, strax väster om Ånge, blev ovanligt solig för att vara på den här färden. Å andra sidan blev det den hittills tyngsta med långa, sega backar motvind. Brian däremot for på som en oljad blixt. Var han får sina krafter från vete gudarna. Oftast såg man honom som en prick i fjärran.
I dag har vi pratat med många trevliga människor, som var intresserade av vårt "stolleprov",      bl a ett trevligt par från Stockholm på väg hem från Åre. Varför de tog bilder på oss är och förblir en gåta, snyggare fotomodeller lär finnas.
Så småningom nåddes boendet för kvällen, Svedmans Rumsuthyrning, ett bra logi och det billigaste hittills.
Dagens erfarenhet:
Det är bättre med lätt motvind än frisk sådan.
Dagens distans blev 102,8 km och jag satt på Brookssadeln i 5 h 21 min 38 sek.
Medelhastighet blev måttliga 19,37 km/h.
Dagens maxhastighet blev 43,3 km/h.

  
15/07/2012 22:02      Från Furudals Bruk till Ljusdal
15 juli
Lämnade Furudal i gråmulet väder och snart kom regnet och gjorde oss blöta in på bara skinnet. Vinden var svagt mot oss hela dagen. Till råga på eländet fick Brian sitt andra ekerbrott på bakhjulet, vilket vi ska fixa i morgon om vädergudarna är oss nådiga.
Regnet upphörde och när vi kom till Edsbyn hade kläderna hunnit torka upp. Här handlade vi lunchmat och jag ringde vårt bokade boende, Färila Gästis. Numret hade upphört och det nummer man hänvisade till svarade ingen på. Talade in på telefonsvararen att vi bokat och ville bli uppringda snarast.
Men ingen ringde, så vi fortsatte till Ljusdal och fick ytterligare 1,5 mil i benen. I dag fick vi köra 3 mil uppför på enormt dålig grusväg - roligare har man haft!
Dagens erfarenheter:
Motvind och uppförsbackar är ingen gynnsam kombination.
Asfaltväg är bättre än grusväg.
Jämn grusväg är bättre än stenig, gropig och hålig dito.
Solsken och medvind är bättre än regn och motvind.
Vi tillryggalade 136,55 km och gned sadel 6 h 48 min 28 sek. Medelhastighet blev 20,31 km/h och maxhastighet 47,1 km/h.

  
14/07/2012 20:29      Från Nås til Furudals Bruk
14 juli
Dagen började med ett myggstick i Nås.
Efter en stärkande frukost på Skansbackens pensionat slängde jag mitt "fina", "vattentäta", "andandes" regnställ, som läckte som ett såll, i pensionatets soptunna. Jeans-shortsen åkte samma väg, då de vägrar torka till nästa dag efter en rotblöta. Nu gäller löparbyxor, cykeltröja och windbraker. Blir man våt - och det blir man - torkar de till nästa morgon.
Dagens tur gick guschelov i uppehållsväder hela dagen. Sydvästliga och sydliga vindar gjorde dagens första nio mil till Rättvik lätt.
Där började dagens bergsetapp, och klättringen upp till Boda var inte nådig, men lite mallig var man allt då backen var besegrad.
Högerpedalen har fått ett glapp i lagren, som gör att det knäpper när man tar i - och det gör man ju ibland. Får leta upp någon cykelaffär i Ljusdal på måndag, då jag dumt nog inte tog med det verktyg som behövs.
Dagens erfarenhet:
Soptunna är en bra plats för läckande regnställ.
Dagens distans blev 132,53 km och vi satt i sadeln sammanlagt 6 h 10 min 46 sek. Medelhastigheten blev 21,85 km/h med en maxfart på 47,6 km/h.

  
13/07/2012 20:31      Från Storfors til Nås
13 juli
Vi lämnade Storfors i ymnigt regnväder, ett regn som höll på ihärdigt några mil efter Persberg. Här hade vi tänkt köpa något till lunch, men tji fick vi - ingen livsmedelsaffär fanns. Undras vad persbergsborna äter?
Nåväl, vår efterlängtade lunch kom i stället i Fredriksberg efter ca 7 mil.
I dag har vi nått "bergsetappen" och fick se oss besegrade av två backar, där vi fick leda upp våra cyklar.
Dagens erfarenheter:
Sol är trevligare än regn.
Medvind är behagligare än motvind.
Nedförsbackar är mer lättcyklade än uppförsbackar.
Ett regnställ som fyller sin funktion är bättre än ett som läcker som ett såll.
Dagens tillryggalagda distans blev 120,47 km, och vi tillbringade 5 h 47 min 50 sek i sadeln. Medelhastighet  21,02 km/h. Maxhastighet 50,2 km/ h. Minsta hastighet 0 km/h.

  
12/07/2012 20:27      Från Töraboda till Storfors
12 juli
Natten tillbringade vi i Brostugan i Töreboda alldeles intill Göta kanal. Vi startade med en varning för regn hängande över oss, men det visade sig bli ett bra cykelväder med ett undantag.
Men när den häftiga regnskuren kom, handlade vi lunchmat på ICA i Gullspång. Trots något stela ben gick cyklingen lätt tack vare fjärde dagens medvind.
En londontaxi hade vänligheten att köra förbi oss. Hur kunde han veta min förtjusning i just detta fordon?
När vi anlände till Storfors, fick vi dagens skrämselhicka. En vänlig dam, som vi frågade om vägen till vårt boende, visste att berätta att våra värdar in spe hade åkt på semester. Detta visade sig lyckligtvis vara fel.
I dag hittade inte Brian någon svensk polis att meja ner. Som omväxling blev han i stället påkörd av en cyklist i den yngre åldern med en liten buckla på kedjeskyddet som minne. Får se om han hittar någon representant för ordningsmakten i morgon.
Dagens rutt blev 112,5 km lång, en sträcka som cyklades på 5 h 13 min 48 SEK plus tid för pauser. Medelhastigheten blev 21,88 km/h och som snabbast for vi fram med fart av 43,7 km/h.

  
11/07/2012 20:26      Från Mullsjö till Töraboda
Tack gode Gud för Brooks sadlar! Hur lyckades jag leva i 60 år innan dennas underbart rumpskonande egenskaper upptäckte? Varför stiftas det inte en lag, som påbjuder Brooks sadlar på alla cyklar?
Efter frukost och rejäl nedförsbacke lämnades Mullsjö i rasande fart. Dagen bjöd på en lätt cykling i mestadels molnigt väder men regnet höll sig borta. En lager bris akterifrån hade en turboeffekt på våra ben.
Strax innan Tidaholm var varning för cykeltävling och några km längre bort ville en nitisk tävlingsvakt stoppa oss och en bil bakom oss för vidare färd. Jag tyckte dock att ett par cyklister kunna han väl släppa igenom, vilket accepterades. Snart passerades tävlingens mål, där en massa humorlösa åskådare stod. - Har vi vunnit, ropade jag då vi passerade mållinjen, men detta lilla skämt verkade inte uppskattas efter förtjänst. I stället fick vi av en del personer arga tillrop att stanna.
- Vi har fått tillstånd att cykla, skrek jag tillbaka.
Strax efteråt förstod vi varför en del önskade oss dit pepparn växer, vi mötte nämligen en stor klunga tävlingscyklister med följebilar och saftblandare på taket.
Brian skaffade sig en ny hobby i dag: Att meja ner svenska poliser. En polis som gav stopptecken blev nästan nerkörd, men förklaringen kan ju också vara att Brians bromsar inte är av yppersta klass.
Töreboda nåddes ca kl 4. dagens medelhastighet blev exakt 22 km/h på en sträcka av 11,3 mil.
Vi satt i sadeln sammanlagt 5 h 13 min 16 SEK.

  
10/07/2012 21:12      Från Unnaryd till Mullsjö
Nu har datorgurun Brian fixat så det går att skriva riktig svenska igen, dvs man slipper de danska ä:na och ö:na. På ren svenska har vi alltså i dag cyklat 132,77 km med en medelhastighet av 20,98 km/h. I sadeln har vi suttit 6 h 29 min 17 sek. Högsta hastighet var 45,3 km/h - kan det ha varit i en uppförsbacke?
Nåväl, vi vaknade upp på ett härligt B&B - Tinas B&B - i Unnaryd, ett ställe vi verkligen rekommenderar. En blick ut genom fönstret upplyste oss om de vedermödor dagen hade i beredskap - regnet öste ner. Tina lyckades dock med sitt leende tillfälligt få regnet att sluta medan Brian och jag agerade fotomodeller.
Nåväl, vi började vår tur och snart öste regnet ner igen. Vi hade emellertid en rejäl medvind, sa dagens cykling blev lika lätt som gårdagens. Monarken rullar på utan protester. Men rätt som det var hördes ett rasslande ljud från  Brians Kärnans bakhjul - en eker drog sin sista suck. Var det månne en protest mot regnvädret?
Vid ett tillfälle tyckte jag mig höra ett underligt fågelkvitter,men det visade sig vara Brians sandal som högljutt protesterade mot vätan.
I Bottnaryd var det dags att, trots vätan, fylla på dricksvattenförrådet. En vänlig man, som jag frågade om vägen till närmsta affär, tyckte inte jag skulle slösa pengar på "köpevatten" - förnuftig man - så det blev hans kranvatten i min flaska.
Vi anlände till Mullsjö vid femtiden, jag genomblöt trots regnställ. Efter en god middag, tillsammans med 31 kineser fick Brians Kärnan sin efterlängtade eker.

  
09/07/2012 21:08      Från Gantofta till Unnaryd
Vaknade vid fyratiden till en dag med soligt væder (får køre med danska æ och ø, då maskinen icke ær helt kunnig i svenska språket). Vænnerna Tommy och Irene kørde mig och frugan till Gantofta, dær Brian och en hel del vænner møtte upp.Dagens sydliga vindar gav oss en hærlig slør, før att tala segelspråk, och vi svischade i rasande fart till Ørkelljunga, kanske av nostalgiska skæl, då jag ær fødd dær.
Nåvæl, Unnaryd hægrade som dagens slutmål. Dit nådde vi vid femtiden och den frugala måltider inhandlades på Coop och intogs på rummet.